Taal stimuleren met multimedia: deel 1
Tine 02.08.2020
Dit is het eerste artikel uit een reeks over het gebruik van multimedia om de taal van je kind te stimuleren. De inhoud van deze artikels is gebaseerd op o.a. de cursus Taalmaatjes (SIG) en Hand in Hand (VVL).
Dit eerste artikel gaat dieper in op de term multimedia en beschrijft de voor- en nadelen van het gebruik van multimedia bij het stimuleren van de taal van je kind. Op medianest.be vind je heel wat informatie over multimedia en opvoeding in het algemeen. Check zeker eens de mediagroeilijn voor leeftijdsgerelateerde tips.
Wat is multimedia?
Ik gebruik de term ‘mulitmedia’ om te verwijzen naar verschillende middelen die je kan gebruiken om met taal bezig te zijn. Dit zijn bijvoorbeeld ‘dingen‘: tv, computer, tablet, smartphone, foto’s, boeken,… en ‘programma’s‘: kinderprogramma’s op tv, youtube, app’s, …
Voordelen van taal stimuleren met multimedia
- variatie: je kan eenzelfde doelstelling (bv. gebruik van 3-woordzin) in verschillende contexten oefenen
- herhaling: je kan een bepaald aanbod op exact dezelfde manier herhalen.
- pauze mogelijk: je kan een filmpje of tv-programma pauzeren om aandacht te besteden aan een belangrijk woord
- gericht oefenen: bv. app over kleuren als je kleuren wilt aanleren
- woordenschatontwikkeling (indien niet te veel afleiding)
- stimuleert zelfstandigheid
Nadelen van taal stimuleren met multimedia
- interactiepartner is onduidelijk. Kinderen leren communiceren door in interactie te gaan met anderen. Een computer of tv kan menselijk contact nooit vervangen
- ouders zijn minder actief betrokken. Soms wilt je kind ook niet dat je naast hem komt zitten
- kinderen onthouden minder van het verhaal, wanneer er te veel afleiding is
- multimedia inzetten als ‘babysit’. Multimedia inzetten om de taal van je kind uit te breiden vraagt een andere inspanning van jou als ouder dan het gebruik van multimedia als ‘babysit’ (En dat is ok 🙂