Als je van spelen leren kan: recensie

Tine     05.02.2021

Enkele jaren terug ontmoette ik Nele Flamang voor het eerst tijdens een info-avond over verbindend opvoeden. Met haar ontwapenende stijl wist ze me te inspireren om thuis ook eens te spelen. Net als 2000 andere volgers volg ik haar sindsdien ook op Facebook. Sinds de aankondiging dat er een boek zou komen, was ik reuze-benieuwd naar de inhoud. Ik ben dan ook super blij het boek nu in handen te hebben!

Inhoud van het boek

De kern van het boek bestaat uit 10 hoofdstukken. Jürgen Peeters voorziet het voorwoord. Nele Flamang beantwoordt op het einde van het boek nog enkele veel gestelde vragen. Daarnaast laat ze andere ouders aan het woord over Spel-Tijd.

In het eerste hoofdstuk ‘Over Aware Parenting en Attachment Play’ bespreekt Flamang de wat meer theoretische concepten over Aware Parenting en spel. Het 2de hoofdstuk is volledig gewijd aan zelfzorg, Flamang bespreekt tips en inzichten om mentale ruimte voor jezelf te creëren. In het 3de hoofdstuk gaat ze dieper in op Spel-Tijd. Vanaf hoofdstuk 4 bespreekt Flamang verschillende voorbeelden van Spel-Tijd, telkens binnen 1 thema. Nood aan verbinding, gevoelens van machteloosheid, moeten gehoorzamen, scheiding, baby op komst, “flink” zijn, en het verwerken van lastige situaties (trauma met de kleine t) komen allemaal aan bod. Achtergrondinfo gestoeld vanuit Aware Parenting wordt telkens rijkelijk voorzien van eigen illustraties. De illustraties staan telkens in een groene kader. Soms is Nele Flamang zelf aan het woord, soms schrijft ze vanuit het standpunt van de oudste dochter, Lotte. De theoretische inzichten aan het begin van elk hoofdstuk worden afgewisseld met mamagedachten, onderscheiden met een groene rand.

Mijn mening

Over Aware Parenting en verbindend spel valt zoveel te vertellen dat het moeilijk in 1 boek te vatten is. Nele Flamang verwijst dan ook geregeld naar citaten of inzichten uit andere boeken. Ben je niet vertrouwd met Aware Parenting kan dit denk ik wel wat overweldigend overkomen. Je kan dit boek meerdere keren vastpakken en telkens iets anders eruit halen, daarvan ben ik overtuigd. Misschien grijp je eerst naar de illustraties, op zoek naar concrete voorbeelden? In nadenkmodus bieden de mamagedachten je soelaas.

Het feit dat de voorbeelden in thema’s ondergebracht zijn, maakt het voor de lezer eenvoudig om inspiratie op te doen. Ben je opnieuw in verwachting, dan is ‘baby op komst’ een aanrader. Moest je met je kind naar de dokter, dan vind je misschien wel ideeën ter verwerking in het hoofdstuk ‘verwerkingswerk’. Hoe dan ook, na het lezen van het boek kijk je vast anders naar je kind en ontdek je vanzelf wel wat hij of zij via spel aan jou wilt vertellen.

Samenvattend vind ik het boek een aanrader voor elke ouder die op zoek is naar meer verbinding met zijn of haar kinderen en die bereid is hiervoor zijn eigen opvoeding in vraag te stellen.

Wat het mij gebracht heeft

Als je van spelen leren kan: recensie

Telkens ik eraan herinnerd word hoe krachtig spel is, zet ik spel thuis ook in. Ik zie hoe mijn dochter Lotte (onze dochters hebben toevallige dezelfde naam) haar bezoek aan de oogarts verwerkt. Sinds ik eens (te) streng zei tegen mijn kinderen dat ze stokstijf stil moesten blijven staan in een winkel, speelt Lotte standbeeldje thuis. Mijn zoon Ruben leert schaken en schaakt met zijn papa. De ene keer wint hij, de andere keer verliest hij. Verliezen, dat is niet gemakkelijk voor hem. Tijdens Spel-Tijd verzint hij een spelletje rond winnen en verliezen.

Ik moet toegeven dat deze aanpak soms verwatert. Het is fijn dat ik nu kan teruggrijpen naar het boek om me opnieuw te laten inspireren. Want spel, dat is de natuurlijke taal van het kind.

Onderwerpen klik voor meer berichten

democratische opvoeding 3 verbindend opvoeden 1