Democratisch opvoeden
Tine 15.09.2020
Democratisch opvoeden is een opvoedvisie die vertrekt vanuit gelijkwaardigheid tussen kinderen en ouders. Ouders zijn geen machtsfiguren die alles te zeggen hebben tegen de kinderen, maar bemiddelaars, die ervoor zorgen dat kinderen in een veilige omgeving kunnen opgroeien. De relatie tussen ouders en kinderen is gebaseerd op samenwerking en niet op gehoorzaamheid. Het klassieke, autoritaire pad, wordt verlaten.
Het is niet dat straffen en belonen niet werken. Ze werken wel, heel goed zelfs op korte termijn. Het probleem is dat je hiermee een afhankelijkheidsrelatie in stand houdt. Het kind doet wat goed is om een beloning te krijgen of om straf te vermijden. Maar willen we niet dat kinderen bij zichzelf kunnen voelen wat goed en juist is?
Democratisch opvoeden bij Jürgen Peeters
In augustus volgde ik de 2-daagse succesvol democratisch opvoeden bij Jürgen Peeters. Jürgen werkt al 30 jaar rond dit thema en heeft recent het boek kinderen zijn geen puppy’s geschreven. Ik deel hieronder enkele inspirerende quotes die me zijn bijgebleven.
Kinderen zijn geen puppy’s: recensie • De Appelboom
In dit artikel geef ik mijn visie op het boek ‘Kinderen zijn geen puppy’s’ van Jürgen Peeters. Ik geef je ook bronnen om verder te lezen of te luisteren.
https://www.de-appelboom.be/blog/kinderen-zijn-geen-puppys-recensie
“De hoeveelheid macht die je gebruikt weerspiegelt de onmacht die je voelt.”
Ha, dit is zo herkenbaar. Als Ruben speelgoed van Lotte afpakt en dat dan weggooit, ja, dan kan er wel iets knappen in mij. En dan begin ik te roepen “Ruben, nu ga je dat oprapen en teruggeven.” Het vraagt moed om op dat moment stil te staan en te kijken naar wat er gebeurt. Oog te hebben voor de onvervulde behoeftes van Ruben en ook hier iets mee te doen.
“Wanneer je je kind in time-out wilt zetten, heb je wellicht zelf een time-out nodig.”
Dit is een heel herkenbare. Gelukkig ben ik hier al goed in geoefend ?. Ik ga vaak naar buiten of naar onze slaapkamer als ik voel dat het me even te veel wordt. Maar, uitzonderingen zijn er altijd. Dus het gebeurt hier zeker ook nog dat ik tegen de kinderen zit te roepen… Waarna ik mijn verontschuldigingen aanbied en even check hoe het met mijn kinderen gaat.
“Je container aan liefdevolle aandacht is maar zo groot als je kan ‘containen’’”.
En daar zit je op het pad van zelfzorg. Ook in deze vorming kwam nog maar eens naar voren dat goed voor jezelf zorgen echt de basis is om goed voor je kinderen te kunnen zorgen. Ik betrap me erop dat wanneer mensen me vragen hoe het met me gaat, ik geregeld een antwoord geef dat over de kinderen gaat. “Goed, de schoolstart is kei-goed verlopen.” “Of, ik heb een leuke vakantie met de kinderen gehad.” Het is pas wanneer ik ruimte voel om dieper te diggen, dat ik ook wat van mezelf bloot geef.
“Je kan op elk moment kiezen voor verbinding.”
Een positieve noot: welke relatie je tot nu toe ook hebt, er zullen altijd kansen zijn om voor verbinding te kiezen. Kies ik ervoor om sorry te zeggen als ik geroepen heb? Of ga ik ervan uit dat dat als ouder niet nodig is? Kies ik ervoor om tijd te maken en naast mijn kind te gaan zitten? Of negeer ik dat ongewenste gedrag? Kies ik ervoor om nabijheid te bieden bij een spannend nieuw begin? Of zeg ik “komaan, tranen weg”.
“Opvoeden is vaak een zoektocht, een zoektocht naar de innerlijke plek van waaruit je weet wat je moet doen.”
Hoe krachtig is dit? Durf gerust te vertrouwen op datgene wat jij denkt dat het beste is voor je kind. Ik moet toegeven dat mijn innerlijk kompas nog geregeld wankelt, is het wel ok als ik Lotte zonder T-shirt naar school stuur? Is het ok dat ik het schermtijd begrens tot 40 minuten per dag? Is het ok dat we lelijke woorden toelaten in een afgebakende tijdsspanne?
Meer over democratisch opvoeden
Een vorming van 2 dagen valt moeilijk samen te vatten in één artikel. Wil je meer lezen over democratisch opvoeden, dan zijn deze boeken alvast aanraders:
Op zoek naar uitwisseling? Misschien is de besloten facebookgroep De Appelboom@Home wel iets voor jou. In deze groep deel ik hoe ik verbindend opvoeden vorm geef.