Kijk achter het gedrag van je kind
Tine 14.04.2020
Kwetsbaar deel
Kinderen hebben, net als volwassenen, een ‘kwetsbaar deel’. Dit zijn persoonlijke eigenschappen, gevoelens, ideeën die je kind wilt beschermen vanuit onzekerheid of angst. Het ‘kwetsbare deel’ is deel van zijn ‘authentieke ik’. In een omgeving waarin je kind zich veilig voelt, kan hij helemaal zichzelf zijn. Zijn kwetsbaar deel hoeft geen bescherming. Voelt hij zich onzeker, onwennig, … is het erg natuurlijk om zijn kwetsbaar deel te beschermen. Dit doet hij bijvoorbeeld door zich stoerder voor te doen dan hij eigenlijk bent, te lachen met een grap die hij niet grappig vindt, een opmerking te negeren,…
Baboesjka-poppen
Vanuit de ‘blij met mij-academie‘- wordt dit verduidelijkt met baboesjka’s: je kind is een middelgroot poppetje, zijn kwetsbaar deel het kleinste. In gewone omstandigheden gaan ze hand in hand. Voelt je kind zich niet ‘op zijn gemak’, zet hij een gedragspopje voor zijn kwetsbaar deel. Soms is het gedrag zo opvallend en ‘groots’, dat het gedragspopje je authentieke kind verbergt. Bekijk dit hier als filmfragment.
Een voorbeeld
Je kinderen zijn een gezelschapsspel aan het spelen. Opeens loopt je dochter kwaad weg en slaat ze de deur achter zich luid toe. Jij bent aan het werk en hoort plots de dichtslaande deur. Hoe reageer je?
“Rustig met die deuren, ik ben aan het werk!” “Kunnen jullie nu nooit eens samen spelen!” “Daar moet je nu toch niet zo kwaad voor zijn!”
In al deze gevallen krijgt je kind niet de kans zijn kwetsbaar deel te tonen.
Verbindende communicatie
‘Lastig’ gedrag tonen is vaak de taal die kinderen gebruiken om een onvervulde behoefte kenbaar te maken. Kinderen communiceren niet “mama, nu ben ik boos, omdat ik behoefte heb aan eerlijkheid en samenwerking.” Nee, zij gooien met de deur. En leren door jouw tussenkomst hoe het anders kan.
Terug naar het voorbeeld.
Ga naar je dochter toe, verwoord haar emoties en wees nieuwsgierig naar de reden van haar gedrag: “Wow, als ik jou zo met de deur hoor slaan, lijkt het wel of je erg boos bent, vertel eens.” Je dochter vertelt misschien dat de broers aan het vals spelen waren. “Je zou het fijner vinden wanneer iedereen zich aan de regels hield?” Bevraag of je dochter wilt dat je samen naar een oplossing zoekt. Erkenning krijgen is vaak voldoende!
Talentenbril
Het zou kunnen dat de behoefte aan eerlijkheid meerdere keren terug komt. Misschien is je dochter wel helemaal van slag als ze een papiertje op straat ziet liggen? Of vraagt ze zich oprecht af hoe het nu verder moet met onze planeet? Misschien herken je het talent van de zinzoeker wel in je dochter. Het kan helpen dit bespreekbaar te maken. Niet iedereen hecht immers evenveel waarde aan eerlijk spelen of het milieu.