Kleuters die nét iets meer kunnen: recensie

Tine     14.01.2021

Kleuters die nét iets meer kunnen: recensie

Mijn zoon Ruben toonde al op jonge leeftijd bepaalde sterktes. Hoe ouder hij wordt, hoe duidelijker zijn voorsprong t.o.v. leeftijdsgenoten wordt. Door mijn werk heb ik heel wat ervaringen met kinderen die trager ontwikkelen. Mijn ervaring met begaafde kinderen is eerder beperkt. Ruben vraagt met zijn gedrag om uitdaging, ook thuis. Hij wilt cijfers en letters kennen, maar ja, wat moet hij dan volgend jaar in het 1e leerjaar gaan doen? Dus ik was op zoek naar andere activiteiten die ik hem kan aanbieden. En zo stootte ik op het boek ‘kleuters die nét iets meer kunnen’. In dit artikel lees je mijn recensie.

Inhoud van het boek 

Het boek is opgebouwd uit 3 delen:

  1. Wat is een ontwikkelingsvoorsprong?
  2. Begaafdheid in beeld
  3. Waarom en hoe “differentiëren” voor kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong?

In het eerste deel worden verschillende signalen die op een ontwikkelingsvoorsprong kunnen wijzen besproken. Cognitieve, niet-cognitieve en sociaal-emotionele signalen komen aan bod. De signalen worden telkens voorzien van meerdere praktijkvoorbeelden en tips.

In het tweede deel worden 4 factoren die een kind met een ontwikkelingsvoorsprong beïnvloeden voorgesteld. Als alle factoren gunstig zijn, is de begaafdheid van een kind in harmonie. Er is sprake van disharmonie als het kind zich gaat aanpassen, onderpresteren, protesteren, … In dit hoofdstuk leer je hoe je een kleuter met een ontwikkelingsvoorsprong kan herkennen, ook indien zijn begaafdheid in disharmonie is.

Het derde, en meest uitgebreide, biedt een waaier aan praktische voorbeelden. Je vindt ideeën voor differentiatie voor verschillende hoeken zoals de bouwhoek, huis- en poppenhoek, boekenhoek, … Ook voorbeelden van ontdekkisten en tips om te filosoferen met kleuters komen aan bod.

Mijn mening

Het boek is doorspekt met foto’s, in het oog springende tips en dito reflecties. Dit maakt het een echt praktijkboek. Dit is meteen ook de sterkte van dit boek. Je kan er echt meteen mee aan de slag. Op de achterflap staat het volgende geschreven: “[…] het boek is meteen bruikbaar in de klas en in de kinderopvang. Maar ook thuis, bij oma en opa of in de jeugdbeweging komen de tips van pas.” Het klopt dat het boek in de eerste plaats geschreven is voor kleuterbegeleiders. De vele voorbeelden om het probleemoplossend vermogen te stimuleren richten zich op een groep kinderen. Dat maakt deze voorbeeld iets minder geschikt voor de thuiscontext. Een woonkamer is ook een andere setting dan een kleuterklas.

Het is een didactisch boek. Weet wat je zoekt. Ben je op zoek naar tips om in de thuiscontext om te gaan met uitdagend gedrag van je kind, dan ga je op je honger blijven zitten. Deel 2 biedt je wel een helder kader om bezorgdheden te delen met bijvoorbeeld de klasleerkracht. In vergelijking met het 3e deel blijft dit echter beperkt. Ben je op zoek naar extra activiteiten om aan te bieden aan je kind? Dan kan je geen beter boek vinden.

Wat ik thuis ga doen

  1. Speelgoedbakken mixen

Hoewel ik helemaal niet ordelijk ben, hou ik wel van orde ‘in mijn hoofd’. Duplo bij de playmobil is een echte stretch voor mij. Materialen combineren biedt echter de uitdaging om op zoek te gaan de verschillende technische mogelijkheden van diverse materialen. Ik zal dus “eerst de duplo opruimen” achterwege laten 😉.

2. Haargel en diepvrieszakjes aankopen

Ik hoef Ruben geen nieuwe letters te leren, maar ik kan hem laten variëren met de letters (en vormen) die hij al kent. Schrijven in zand, in zakjes gevuld met haargel, met dikke of dunne potloden, glitterpennen, … Ook in ondergrond kan je variëren, bijvoorbeeld schrijven op het raam, in een schrift, op post-its, …

  1. Nik nak-boekjes in huis halen

Nik Nak boekjes zijn tweetalige kinderboeken. Nederlands wordt telkens gecombineerd met een andere taal. We zijn een ééntalig Nederlandstalig gezin, maar onze huidige samenleving wordt gekenmerkt door diversiteit. Met een Nik Nak-boekje kan ik Ruben in contact brengen met een andere taal en meertaligheid bespreekbaar maken.

  1. Sudoku’s in 3D voorstellen

We hebben verschillende Smartgames in huis en Ruben leert schaken. Deze tips passen we dus al toe. In de spel- en denkhoek komen nog heel veel andere tips aan bod. Zo ga ik 3D-ondersteuning bij sudoku’s eens uitproberen.

  1. De badkamer omtoveren tot labo

De ontdekkist water wil ik met Ruben wel eens uitproberen. Dat kan gewoon in de badkamer!

Onderwerpen klik voor meer berichten

ontwikkeling 3 ontwikkelingsvoorsprong 1

Reactie

Lees ook

ruzie om beer

Samen spelen: een leerproces

Tine     14.08.2020

Echt samen spelen kan pas rond de leeftijd van 4 jaar. Hoe kan je dat samenspel stimuleren. In dit artikel vind je enkele tips.

Lees meer
Kind maakt inlegpuzzel

Puzzelen, wat leert je kind?

Tine     23.02.2020

Kinderen leren verschillende vaardigheden tijdens het puzzelen. Meer elementen dan enkel het aantal stukjes bepalen de moeilijkheidsgraad van een puzzel.

Lees meer

Op de hoogte blijven van nieuwe berichten?