Logopedie bij peuters: wanneer is dit nuttig?

Tine     07.10.2021

Dit artikel vind je ook op minimi.be.

“Zo jong, en al naar de logopedist?” “Je moet hem gewoon wat meer tijd geven, dat praten komt nog wel.” “Op zo een jonge leeftijd kan een logopedist nog niets met je kind doen.” Dit zijn allemaal uitspraken waarmee ouders die bij mij aankloppen geconfronteerd worden. Dat maakt het voor ouders soms moeilijk om de stap naar een logopedist te zetten. In dit artikel wil ik toelichten wanneer logopedie bij jonge kinderen zinvol is.

De normale spraak- en taalontwikkeling

Een belangrijke ontwikkelingsstap is het veelvuldig en gevarieerd brabbelen. Via brabbelen leert je kind immers de eerste spraakklanken te maken, contact te leggen en om beurten te ‘spreken’. Grosso modo zegt een kind zijn eerste woordje rond de leeftijd van 1 jaar en begint het 2 woorden aan elkaar te koppelen rond de leeftijd van 2 jaar. Spreekt jouw peuter amper? Dan hoef je niet meteen te panikeren. Het zou kunnen dat hij een stille fase doormaakt en eerst alles in zich opneemt om dan vervolgens meteen met 2-woordcombinaties te starten. Elk kind ontwikkelt op zijn eigen tempo. Onderlinge verschillen zijn dus normaal.

Wanneer een logopedist contacteren?

Als je kind op 2 jaar nog niet spreekt en daarbij:

  • niet of beperkt gebrabbeld heeft
  • zijn lichaam niet gebruikt om te communiceren bv. wijzen, je meenemen, iets tonen
  • korte opdrachtjes zoals ‘pak je jas’ niet lijkt te begrijpen

Bij deze signalen is het bovendien zinvol om het gehoor van je kind opnieuw te testen. Normaal gezien heeft je kind bij de geboorte zijn eerste gehoortest gehad door Kind & Gezin. Zelfs als deze ‘normaal’ was, kunnen intussen gehoorproblemen zijn ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan veelvuldige verkoudheden, vocht achter het trommelvlies of een verkeerde pass. Een gehoorproblematiek uitsluiten is dus altijd de eerste stap. Wie geen taal hoort, kan geen taal leren.

Hoe kan logopedie helpen?

Via taal kunnen we ons duidelijk maken. Kinderen met een vertraagde taalontwikkeling hebben minder mogelijkheden om te laten weten hoe ze zich voelen, wat ze graag doen en wat ze niet leuk vinden. Kinderen ervaren dit vaak als erg frustrerend, en dat laten ze merken via een woedebuihuilen, gooien, …

Ouders van kinderen met een vertraagde taalontwikkeling gaan vaak minder ‘moeite’ doen om met hun kind te communiceren. Zo leert een kind ook weer minder taal en ontstaat een vicieuze cirkel.

Tijdens logopedie leren kinderen niet alleen meer taal, maar leren ze ook om zich non-verbaal, dit betekent via gebaren en lichaamstaal duidelijk te maken. Ouders leren dan weer hoe ze kunnen inspelen op de initiatieven van hun kind. Zo wordt de vicieuze cirkel doorbroken.

Onderwerpen klik voor meer berichten

taalstimulering 7 taalontwikkeling 5

Reactie

Lees ook

Het verhaal achter Tine

Het verhaal achter Tine

Tine     13.10.2019

Via Brené Brown leerde ik het gedicht ‘de man in de arena’ kennen. Ik loop al lang met verschillende ideeën in mijn hoofd rond. Hier sta ik dan, met het verhaal achter Tine.

Lees meer
digitale prentenboeken of e-boeken

8 prentenboeken om voor te lezen op je tablet

Tine     02.11.2020

In dit artikel bespreek ik enkele apps waarmee je kan voorlezen uit digitale prentenboeken of e-boeken. Dat is handig nu de bibliotheken opnieuw gesloten zijn. En wie weet wordt het een gewoonte ;).

Lees meer
WereldTOSdag

Wereld TOS dag op vrijdag 16 oktober

Tine     14.10.2020

Op vrijdag 16 oktober is het wereld TOS dag. Dit artikel geef meer info over TOS.

Lees meer

Op de hoogte blijven van nieuwe berichten?